week 9 en 10


 Dag iedereen,

Het grote moment was eindelijk aangebroken. 2 weken wiskunde geven aan 3 klassen van Primary 5. Elke klas bestaat uit ongeveer 55 leerlingen. Op maandag begon het tweede trimester met het zingen van het volkslied en het poetsen van de school. Er waren echter maar 10% van de leerlingen aanwezig door de regen. Als het regent komen de kinderen niet naar school.

Op dinsdag kon ik mijn eerste echte les geven. Ik gaf een herhalingsles breuken en complementair groepswerk om de verschillende breuken te vergelijken. Deze poster en stroken maakte ik zelf. Ook maakte ik papieren latjes om de leerlingen de verschillende stroken te laten vergelijken. Dit was nieuw voor de leerlingen maar met hulp van de leerkracht wiskunde werkten de leerlingen goed samen.

Woensdag speelden de leerlingen spelletjes in verband met gelijkwaardige breuken. Ze speelden een memorie, domino en maakten een puzzel van een breukentabel. Deze spelletjes heb ik zelf moeten maken met kosteloos materiaal.

Donderdag maakten de leerlingen oefeningen in hun notebook. Hierbij heb ik vooral de nadruk gelegd om het goed noteren van de oefeningen zodat de leerlingen bruikbare notities hebben om hun lessen te herhalen.

Op vrijdag stond het berekenen van gelijkwaardige breuken op het menu. Hiervoor werd eerst een korte instructie gegeven gevolgd door een kort spelletjes.

De volgende week liep eigenlijk vrij gelijklopend. Ik merkte dat ik langzaam het vertrouwen van de leerlingen begon te winnen. Dit lukte vooral door gebruik te maken van veel bewegingstussendoortjes. Ook begonnen de leerlingen heel langzaam de Engelse termen op te pikken. Deze kleine vooruitgangen gaven motivatie om er de volgende dag weer tegenaan te gaan.

Op maandag 30 april nam ik een test af van de leerlingen om te zien om de doelen die ik nastreefde bereikt waren. Uit de resultaten blijkt er een duidelijk verschil tussen de jongens en de meisjes. Deze laatste scoren duidelijk lager. Dit geeft toch stof tot nadenken en hiermee ga ik trachten rekening te houden tijdens het herwerken van mijn pakket.


Tot de volgende keer!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Week 4

Week 3